Langweer winnaar op het IJsselmeer

Klik hier om het Skûtsjejournaal van Omrop Fryslan te bekijken van zaterdag 6 augustus 2016

De IJsselmeerdijk bij Stavoren was weer één grote tribune voor de vele toeschouwers die de veertien SKS skûtsjes kwamen aanmoedigen. Zij kregen een prachtige strijd op de woelige baren van het IJsselmeer te zien. Het werd een wedstrijd met twee lange kruisrakken, spektakel bij de bovenboeien en een ongelukkige aanvaring. Johannes Hzn. Meeter (Langweer) genoot na afloop van zijn eerste dagoverwinning. “Dit is heel erg lekker. Alles moet perfect zijn anders win je niet.” Op het wedstrijdwater bij Stavoren krijgen de skûtsjes naast de wind te maken met nog een extra element: de golven. Dat zorgde ervoor dat schippers en bemanningen opnieuw hun handen vol hadden.

Vanuit de start kozen de skûtsjes voor een bakboordslag en Lemmer leek bovenin als eerste goed weg. De start van Langweer was volgens de schipper geen ‘100 punten’ en van ellende ging het skûtsje eerder dan gepland overstag om vervolgens een lange stuurboordslag te maken. Na het eerste kruisrak werd duidelijk of de start van Lemmer inderdaad goed uitpakte. Albert Jzn. Visser (Lemmer) draaide inderdaad als eerste om de boventon. De Sneker Pan en de Oeral Thús (Joure) kwamen over stuurboord op de boei af en stuurden met lef voor Langweer langs. Langweer rondde net achter Joure en vóór Sneek als derde de bovenste boei. D’Halve Maen en Woudsend kwamen gelijk al in de problemen bij deze eerste boeironding. Ze haalden de boei niet, moesten gijpen en de boei opnieuw ronden. Woudsend ging dus net als bij Elahuizen als laatste om de bovenboei, maar dit keer konden zij niet zo’n inhaalrace maken als op De Fluezen.

Het was prachtig om te zien hoe de skûtsjes voor de wind richting het publiek zeilden. Na dit voordewindse rak bleek dat Langweer een plaatsje naar voren was geschoven en tweede lag achter Lemmer dat de koppositie behield. Terwijl Lemmer en Langweer bij elkaar blijven in het tweede kruisrak, koos Joure met een lange stuurboordslag langs het publiek voor de aanval. Dit pakte niet uit zoals Dirk Jan Reijenga gehoopt had, want hij verspeelde twee plekken aan Sneek en Akkrum. Maar de Jousters knokten zich terug in de top drie, terwijl klassementsleider Sneek juist weer terugzakte tot de zesde plaats. In het tweede kruisrak van de tweede route sloeg Langweer zijn slag. Samen met Lemmer kwam het skûtsje over bakboord op de boventon af, maar zeilde hoger aan de wind. Bovendien hield Lemmer zich ook bezig met Joure dat inmiddels over stuurboord aankwam. Hierdoor wist Langweer de koppositie over te nemen en bleef Lemmer nog maar net voor Joure. Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) volgde als vierde en broer Siete (Leeuwarden) hield prima stand op de vijfde stek. Er werd flinke strijd geleverd, zowel voorin als achterin het veld. De Súdwesthoek zeilde op ‘thuiswater’ haast ongemerkt van de negende naar de zevende plek. In het laatste kruisrak ging het faliekant mis tussen Akkrum en Joure. Akkrum lag over bakboord en Joure zou over stuurboord achterlangs zeilen.

Plots één grote klapper! Joure botste op het skûtsje van Akkrum. Wonder boven wonder ‘slechts’ één lichtgewonde aan boord van Akkrum en veel schade aan beide skûtsjes die de wedstrijd moesten verlaten. Met het wegvallen van twee concurrenten was daar ineens Grou die vanaf de zesde plek de aanval op koploper Langweer inzette. Precies op tijd kreeg het Langwarder skûtsje nog een goede windvlaag en zo zeilde het als eerste over de finish. Grou volgde als tweede en ook bij de Leeuwarders kon de vlag in top, want zij eindigden als derde. Twee skûtsjes finishten met rode vlag. Heerenveen had een protest tegen d’Halve Maen; bakboord-stuurboordsituatie. Dit protest werd toegekend; d’Halve Maen 14 punten. Verder protesteerden Drachten en Heerenveen tegen elkaar. Dit eindigde onbeslist. De jury stelde vervolgens Akkrum in het gelijk betreffende de bakboord-stuurboordkwestie met Joure. Joure kreeg 14 punten en Akkrum het gemiddelde van de gezeilde wedstrijden. Dit wordt na elke gezeilde wedstrijd aangepast.

Deel deze pagina: